tirsdag 14. august 2012

Biriutstillingen 2012 - den 25. i rekken -

og Nalles 5 års jubileum!

Biri 024 Vi ankom Vingrom på fredag, akkurat tidsnok til å få med oss årets nyhet; utstillingskurs dagen før dagen! Vi hadde selvfølgelig meldt oss på her, for selv om Nalle altså hadde 5 års jubileum, kan vi ikke sies å være særlig drevne i ringen. Og aldri før har vi sett (og hørt) så mange lapphunder på en gang heller!

Dette var virkelig nyttig - en stor takk til Solgunn og Jessica! Etterhvert fikk Nalle en viss ro i kroppen og da ble det mulig å få kontakt i ringen, selv om det var knurrende hanner på alle kanter. Øvelse gjør mester, får vi tro...Biri25 001 Hundene trengte kvile etter dette, og det passet utmerket for oss tobeinte å få med seg Ørjan Halvorsens foredrag om kroppsgjeting. Om lapphunder og om rasens egenskaper... Lapphunder er nemlig ikke som andre gjeterhunder.

Hvor mye bør vi vektlegge gjeter-egenskaper og rasens særpreg i framtida?  Hvordan skal vi som ikke har rein eller sau - bruke hundene? Det er veldig viktig at en allsidig brukshund som vår, får bruke hodet!!!

ps.Tove og Barfi har tidligere i sommer vært hos Ørjan og testa gjeter-egenskaper. Ørjan er den eneste i Norge som arrangerer kurs i kropps-gjeting, og det er mulig for alle raser å melde seg på. Kjempespennende! Mer å lese om dette på Nlk's hjemmesider...

Jeg syns det var ett veldig fint opplegg denne fredagskvelden, og jeg håper det blir noe tilsvarende neste år også. Biri-utstillinga vil heldigvis fortsette framover  -  en tradisjon takket være ildsjeler som Laila og Guri.

 

FURUODDENBiri25 019

Denne idylliske campingplassen ved Mjøsa, er det perfekte samlingsted for lappegjengen.  Hytta "vår" hadde fått nytt gulv, nye senger, malte vegger og nye gardniner. Den var blitt riktig så koselig, og Marianne og jeg kunne godt feriert her lenge, vi. Koster 400,- pr døgn. Dusj og do i umiddelbar nærhet, men likevel vanskelig å nå fram i tide - fordi man treffer kjentfolk langs vegen ;o)

Biri 111 Molly og Nalle fant seg også vel tilrette på egna sted ;o)Biri 014

Men før det blei sengetid på orntli', satt vi ute på verandaen til naboene Mona, Mina og Tuuli. Vi satt kanskje litt for lenge..?Biri 013

Da sola sto opp igjen, kan jeg ikke akkurat si at vi strålte, men dagen kunne ikke begynt stort bedre!

Biri 015

Vi var på utstillingsplassen kl 9.oo, og vi fulgte med så godt vi kunne.

Biri 023

Prins av Nesbyen, Ulldottens Beethoven, hadde stått opp lenge før oss. Likevel var han kjempeflink i ringen, selv uten mamma'n sin - men så er Maria en dyktig handler også, da!

Biri 017

Da Nalle skulle i ringen, lånte Marianne mitt kamera og ho knipsa i vilden sky - bla. av sin vakre, lille Molly - alias Prinsens lille prinsesse ;o)

Biri 040

Det var hele 13 flotte hanner i åpen klasse.

Spenningen var stor og tempen skyhøy - sjøl om det var tidlig på dag : /Biri 034 Godt over halvparten røyk ut i første omgang, noen pga av mye testestoron, og noen pga for lite... men Nalle fikk ganske fort excellent av meg idag

Han greide iallefall å styre temperamentet, og da kjente jeg hvordan min egen angst slapp taket, og vi ble tryggere på oss sjøl...Biri 033

Dommeren ga Nalle en flott kritikk, han også;

Utmerket type. Bra proposisjoner. Vakkert hode. Korrekt bitt, øyne og ører. Bra kropp og vinkler. Bev. lett men trangt foran/bak. Sommerpels i røyting. Temp.ok. EXCELLENTE

Biri 045

Nalle greide slettes ikke å psyke ut sønnen Frost, selv om han beviselig slengte ham ett merkelig blikk og en gjeip... Sorry!

Biri 032 (2)

114 lapphunder var påmeldt denne lørdagen. Fjelldronningens Leo har selv fortalt hvordan det føltes å være en av rekord-deltakerne i bloggen sin.  Veldig moro å høre en hunds syn på fesjået!

Biri 058På bildet over er de excellente damene i Åpen klasse, bla Tuuli og Mona  ;o)

På bildet under sitter Carola og koser seg, ho var i heiagjengen denne gang-Biri 050 

og her er Nairo med "den gale damen" som kjørte 30 mil bare for å hilse på!Biri25 008 Moro å treffe på dere igjen!

Det var noen som var dypt savna idag (foruten Milli og Tjorven som jo var satt i kennel pga statskupp, det kunne iallefall Leo fortelle...) Oda, Roxie og Jackie kunne av ulike årsaker ikke komme til Biri iår. Men vi tenkte på dere! Inger og Gry Viola - vi håper vi ses igjen om ikke så altfor lenge!

Etterhvert som sola fikk bedre og bedre tak, blei det uutholdelig varmt på utstillingsområdet. Nalle og Tuuli la seg i den ledige skyggen som var å finne...

Biri 063

I bilen kunne de ikke være. Dermed blei det vanskelig å bevege seg omkring på plassen, og jeg fikk verken prata med, eller heia på, alle de jeg hadde gleda meg til å se. Dessuten blir én ganske tanketom og ør i hodet etter noen timer under slike forhold... "Vi finske" kan være sjeleglad vi er førstemann ut. Det ble nok en lang og varm dag for de svenske og de lapske, som stilte etter oss.

Neste år har vi med oss både telt og bur, tenker jeg. Kanskje vi endelig har lært..?

Biri 076 

Molly og Marianne dro hjem til familien sin i Sørumsand, mens vi dro tilbake til Furuodden da damene var ferdige i ringen. Tuuli kjøla seg ned i dammen med en svenske, og Nalle fant seg en ny skygge... 

Biri 082

Det er deilig å være på ferie!Biri 083 

- spise is og kose seg - liten som stor :o)

Biri 089

Nalle og Tuuli var heeelt utslitte...

Biri 094

MEN JUBEL-DAGEN VAR LANGTFRA OVER!

Det makalause vertskapet på Furuodden hadde rigga istand en stor tv-skjerm slik at de som ville kunne følge håndball-jentenes kamp for OL-gull!

Biri 104

Wenche kom tidlig fram med norske flagg, og stemningen var såååå god!

Heia Norge :o)

Biri 109

og HEIA Furuodden!!!

Ny hytte er bestilt for neste år allerede!Biri 115

Og dette var starten på sommerferien min  :o)

20 kommentarer:

  1. Takk for en flott oppsummering. Det ser ut til at dette ble nok en flott Biri-utstilling - som jeg egentlig skulle vært med på.... Jeg tror jeg så 2 FL på tur da jeg kjørte forbi på lørdagskvelden. Måtte forte meg hjem for å rekke finalen.

    GOD FERIE!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kjørte vel ikke forbi Mona og meg med barnevogn og to brune???
      Lurer på om vi treffes på utstilling noen gang, Tove. Dere er jo så flinke på agility-banen, så jeg forstår prioriteringen din ;o)

      Slett
    2. Nei, det var to halvstore unger. Ingen barnevogn og såååå ung er selv ikke du ;)

      Slett
  2. Ååååh, så koselig å lese <3 Savner virkelig lapphund utstillinger!! Skjønner ikke hvorfor de alltid skal være på min 3hver jobbhelg :-( Ser så idyllisk ut, og Nalle var jo kjempe flink :-D Håper vi ser dere snart!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må nok sikre deg ferie i disse tider til neste år, Tora :)
      Hils Lexie, og gubben så mye fra oss!
      Kanskje dere skal på hyttetur snart? Bare å stikke innom, det hadde vært koselig.

      Slett
  3. *ler* Jaja, hvis jeg heretter blir kjent som den gale damen som kjører langt for å bare titte på, så er det helt greit for meg ;) Koselig var det så absolutt å se både deg og Nalle og alle de andre igjen, regner med at vi sees igjen på Kongsberg? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig koselig å se dere, Kjersti. Synd vi aldri får tid til å snakke mere sammen, men slik blir det gjerne på utstillinger når hannhundene er med :)
      Kongsberg neste - men ikke før i 2013! To utstillinger i året holder for vår del ;)

      Eller, kanskje jeg skal ta turen uten Nalle..? Har gjort det før. Vi er gærne , vi ;)

      Slett
  4. Hahahaha, herlige Nalle som forsøker å psyke ut sønnen sin - det må vel kunne sies å være et blinkskudd? Og all grunn til å være stolt av dere selv i ringen - dere var kjempeflinke begge to.

    Koselig å se deg igjen, ha en strålende ferie!

    Stine

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Stine :) Snille Frost svarte ikke på tiltale en eneste gang - det er gutten sin, det. Helt utrolig hva dere har fått til!
      Vi ses! Hils Gromgutten(e)

      Slett
  5. Gøy å få e referat fra årets Biri helg. Heldige med været var dere også.

    Nydelige bilder av mange flotte lapper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kunne ikke hatt det bedre, selv om Biriutstillingen er bra uansett vær, liksom ;)
      Kanskje dere kommer dit neste år?

      Slett
  6. Tusen takk for referat og bilder fra årets begivenhet. :))))

    Jeg sitter å leser og ser bilder og ønsker jeg hadde fått opplevd Biri. Skikkelig misunnelig på dere, ;)

    Gratulerer med Nalle, jubileum og greier...:))))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Nina. Mye har forandra seg siden vi var på vår første utstilling, gitt!

      Slett
  7. Tusen takk for en herlig tur! :) Veldig lurt å ta bilde av hytta FØR vi flytta inn :) Men det ble jo orntli hjemmekoselig da (selvom andre kanskje syntes det var "rotete"??! :))Synes du jeg hadde tatt for mange bilder?? :) Kjekt med digital da. Kos dere masse videre i ferien deres. Vi ses! -forhåpentligvis snart igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, bildet ble tatt etter at jeg hadde vaska meg ut :) Utrolig hvordan to damer i sin beste alder kan rote - tenk om noen hadde sett det...
      Det var spennende å se bildene du tok, det var bare snilt gjort!! Er jo litt moro å ha bilder av seg selv i ringen. Jeg tok noen av deg, som jeg skal sende deg ;o)

      Vi ses :)
      ps.Vi burde jo få til ei runderingshelg - hvis ingen skaffer en rein eller to??

      Slett
  8. Så koselig å lese, Nøve! Flotte bilder med stemning - så hyggelig å være sammen med dere der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte, Ragnhild :) Håper vi får det like fint neste år.

      Slett
  9. Hej Nøve
    Det ser ud til at have været nogle skønne dage - med dejlige lapphunde!
    Glæder mig til at læse Leos version ;-)
    Og tillykke med OL i håndbold. Vi er store håndboldfans i hjemmet. Men min mand var så bitter (gammel elite spiller) - over at de danske drenge ikke kunne finde ud af noget som helst. Og jenterne - de danske piger, det så bare heller ikke godt ud må jeg indrømme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Isabelle :) Ballen er rund, og det er moro å vinne. Neste gang er det sikkert danskenes tur!
      Det er mange vinnere i Norge, spesielt finske lapphunder ;o) De er så flotte på hver sin måte!

      Slett