tirsdag 20. august 2013

Ut på tur – til Ryfjell!

HÆÆÆÆ – er du på bærtur???

DSC_8438Vi hadde med spann, så vi kunne plukke multer på heimvegen, tenkte vi.  Så vi karra oss oppover de bratte bakkene, enda det var forferdelig vått og gjørmete i stien.

Vi skulle på topptur igjen!

DSC_8446

YEAH!!! LIVET ER HERLIG!

DSC_8452

Ved Mellomnatte-tjern blei det liv og lyd, skal jeg si!

DSC_8453

Det er fint her oppe, og fiskeplasser i fleng, merkelig nok…

DSC_8456

Nalle og Tassen fortsatte ufortrødent videre. Det var jo så lett å gå her i høyden!

DSC_8460

Det var bare ett lite parti som skapte trøbbel. Men der viste Tassen oss litt av hva slags klatre-egenskaper som ligger i lundehunden.

DSC_8462   DSC_8463

Videre – videre.

Riktig så idyllisk her bakom Ålungruken, det har jeg sagt før Smilefjes

DSC_8466

Skogens konge såg vi også, langt der nede på myra.

DSC_8472

Dit ned skulle vi…

Dette terrenget er ubeskrivelig kupert. Jeg nekter å stole på Endomondoen denne gang, denne turen MÅ ha vært på mer enn 1,2 mil…

DSC_8473

Vi kom oss etterhvert ned til Ryfjell-tjern, takket være “flinke-Nalle-sti-finner”

DSC_8480

Men videre bar det. Opp og ned, over myr, og gjennom kratt i bratte lier…

DSC_8483

Endelig på toppen av Ryfjell! Her henger klippekort-tang og greier.

DSC_8484

Her var det lunt, så her tok vi ei skikkelig pause…

Så til slutt, etter å ha gått nedover noen hundremeter, nådde vi målet!

DSC_8491

Utsikt mot Kolsrud og Flå - og Ringerike mm i den ene retningen.

DSC_8499

Og Bergheim og videre oppover Hallingdal i den andre.

DSC_8497

Usigelig flott, men her kunne vi jo ikke være…

Heimvegen var LANG, og minst like kronglete og ulendt som sist…

DSC_8522

Fisk vart det ikke på turen.

DSC_8515

Og multa havna rett i magen (– og det var ikke lite!)

DSC_8525

Jeg tilstår jeg var veldig, veldig glad da vi endelig kom ned til bilen igjen. Vi hadde gått og gått i over seks timer, og beina var skikkelig møre. Nalle fullførte turen med glans, og det hadde nok vesle Tassen også gjort – men jeg insisterte på å bære ham på deler av heimvegen. Og han klagde ikke.

DSC_8530

Dermed var min 1. ordentlige sommerferie-dag over, og jeg er ikke sikker på om jeg greier å ett eneste steg gå imorgen.

Men, jeg pakker sekken, og kjører til Telemark Smilefjes som blunker

7 kommentarer:

  1. Så fantastisk vakkert! Men hvis "stien" gikk der Tassen viser klatreegenskapene sine, så skjønner jeg godt at det var en slitsom og utfordrende tur, det ser jo rett og slett skummelt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fram måtte vi, og stien var så som så her og der, ja :) Stort sett umulig å finne, egentlig.... Vi liker en utfordring iblant, ihvertfall når været er bra ;)

      Slett
  2. Kjære deg, så inderlig glad jeg er for at jeg ikke var med på denne turen, men at jeg riktig kan nyyyyyyte den på pc'n :o))))

    Vakkert, vakkert, vakkert Nøve, og både du og gutta dine fortjener en hviledag nå:o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tenkt å ta med deg til Ålungruken engang, Gry. Helst på høsten, da er det aller, aller finest der oppe ;)

      Slett
  3. perfekt måte å bruke den fyrste sommarferiedagen på!!! Eg er SUPERMISUNNELEG!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe. Du brukte vel opp all ferien da valpen kom i hus, du kanskje. Valpetida er ikke å forakte den heller. Neste sommer, Kristina - da blir det helt sikkert turer på dere også :)

      Slett
    2. Ja, har brukt opp neeesten alt. Men den eine veka tok eg som avspasering av overtid, så eg har faktisk ei ferieveke igjen - og den skal sjølvsagt sparast til snøbrettkjøring i vinter! :D

      Slett