fredag 25. oktober 2013

Det lakker og lir…

Jeg er glad jeg tok meg tid til å få lagt om dekk på fredag, for mandag så det slik ut da jeg dro på jobb!

IMG_6286

Men vinteren kom litt for tidlig. I løpet av gårsdagen, regna det meste av snøen bort.

IMG_6304

Vi gikk en tur bortetter vegene her, og alle var fornøyde etter en liten tur…

IMG_6311

Bjørn holdt seg innadørs i snekkerboden. Han holder på med noe fint som snart skal bli presang…til meg!

IMG_6325

Jeg spant ferdig all ulla av Milli og Tjorven, og deretter fylte jeg opp kurven med svart ull. Da våkna gutta boys opp igjen ett lite øyeblikk – det lukta svensk lapphund lang veg!

IMG_6334

Milli, Tjorven og Leo har vaska seg, og henger nå til tørk Smilefjes

IMG_6343

 

 

Så kom torsdag.

Det så ut til å bli en knalldag, og turvalget var lett.

DSC_9973

Noen hindringer på “veien”, men små lundegutter kan fly Smilefjes som blunker

DSC_9980

Deretter fulgte vi Fetjabekken, stille og rolig, på motsatt side nedover.

DSC_9984

Etterhvert blei bekken villere og villere, og stien brattere og brattere.

DSC_9990

Fantastisk stemningsfullt i skikkelig gammalskog, akkompagnert av fossedur.

DSC_9992

Med ett er vi framme – ved OLSONHEIMEN.

DSC_9994

Må bare forte meg å ta bilder av stabburet mens det enda er noen solstråler her…

DSC_9999

Vi “stresser” rundt for å fange idyllen...

DSC_0003

Steinrøyser minner om hardt arbeid og stor aktivitet. En gang for lenge siden.

DSC_0008

Nå er Nalle og Tassen mer enn klare for niste. De viker ikke en tomme fra sekken.

DSC_0015

Veggene er tagga med diverse navnetrekk fra fjern og nær, gammalt og nytt.

DSC_0034

Alle disse tre bygningene på Olsonheimen er godt bevart. Tømmeret er tett og fint. Smalt. Plassen blei rydda av hallingen Ole Olson rundt 1810, og fraflytta i 1914. De skal ha vært veldig plaga med rovdyr her. Ifølge Berte Skrukkefyllhaugen, var Olsonheimen og området her i nærheten av Bringen, reine bjødnaland…

DSC_0023

Vi nyter de siste strålene, før vi vender snutene oppover igjen. Det er mulig å overnatte i stabburet, men det får bli en annen gang.

DSC_0032

Ett siste glimt av Olsonheimen, Vassfarets mest avsidesliggende boplass.

DSC_0037

Vassfarbjørnens rike.

DSC_0041

Det er ikke til å komme ifra, at jeg kjenner spenningen stige bittelitt, når hundene plutselig blir veldig nysgjerrige på ett eller annet…

DSC_0052

Det er sikkert bare en tiur. Eller en harepus.

Maurtuene er iallefall like hele. Mauren har gått i dvale, og det har vel bamsen å..?

DSC_0063

Det finnes utallige vassfar i Norge, men bare ett som heter Vassfaret.

Det er noe helt spesielt. Uforklarlig, på mange måter. Man må bare kjenne på det sjøl.

DSC_0061

Plutselig er vi oppe ved Domfet-setrene igjen. Bare tre-fire km fra Olsonheimen.

DSC_0066

Vi har brukt omtrent 1,5 time hver veg. Bilen min står heldigvis parkert på Blåfjellvegen. Før i tida, tok turen til Flå 6 timer…

Engang sto det kyr på bås i disse gamle fjøsa.

DSC_0074

De har nok sett og hørt litt av hvert, disse veggene og.

DSC_0076

. . .

DSC_0080

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar