fredag 4. juli 2014

Årets sommerferie.

Nå virker det som om alle skal ha ferie!

Jeg hadde min siste feriedag søndag 29.6 – i denne omgang, da. Jeg sparer ett par uker til høsten. Men du og du så mange fine turer og opplevelser jeg fikk i løpet av denne uka. Jeg må ta ett lite tilbakeblikk, det er utrolig hvor fort man glemmer det uforglemmelige!!!

DSC_2556

Søndag møtte vi altså Gry i Hemsedal, og så vandret vi sammen inn i indianerdalen nok en gang Smilefjes

DSC_2567

Disse turene har forlengst fått sine tradisjoner. Baguetter fra Bromma MÅ ligge i sekken, og tas fram ved første pause. I neste pause stapper vi i oss nystekte vafler fra Bromma  - store, tjukke vafler med smør og brunost…

DSC_2569

Jeg hadde ett lite cache-oppdrag denne gangen, og dermed tok sannelig Gry sjansen på å velge ei ny rute over Hydnefossen og heimover.

DSC_2593

Det var antagelig første og siste gang at Gry og jentene var såååå modige i høgda – men her oppe har vi helt sikkert flere oppdagelser  – og overraskelser, i vente uansett Smilefjes som blunker

DSC_2596

Disse fjellturene avsluttes som seg hør og bør, med en middag på Kinarestaurant – og prikken over i’en er innbakte bananer med sjokoladesaus, sirup og is… Nam nam, som vi kan kose oss Smilefjes

Lørdagen var grå i det ene øyeblikket – og solfylt og varm i det andre. Gry og jentene var innom såvidt, før de fortsatte videre til Maristua si.  Da de dro, tok gutta og jeg oss en cache-tur til Nesbyen. Vi parkerte bilen oppe ved Vad-brua, og valgte den enkleste stien opp i Bjødnaskaret.

DSC_2533

Når sant skal sies, så er jaggu meg denne stien bratt nok i massevis for slike som oss…

DSC_2536

Nalle og Tassen fant cachen, jeg logga den i full fart, og vi rakk nesten ned til bilen igjen, før ei lita regnskur innhenta oss.

DSC_2544

Vi kom oss inn i bilen og kjørte rett over dalen, og opp til Trytetjern – på jakt etter cache nr to for dagen. Vi fant den, og deretter satte vi oss på benken og beundra utsikten over Nesbyen fra andre sida Smilefjes som blunker

DSC_2551

fredag 27… Hva gjorde jeg da?? Jeg måtte fikse ett akvarie. Det var nemlig lekkasje i 60 liter’n, men til alt hell hadde jeg ett anna lite akvarie stående ubrukt. Det tok sin tid, men etter noen timer, var alt på plass – og fisken telt opp og overført til sin nye verden…

Og så gikk vi tur med Vicky Smilefjes

torsdag 26… Kviledag!

Onsdag 25. Da vakna vi av fuglesang utafor Dølahytta…

Men tur, sier du??? Neeeei - Nalle og Tassen hadde egentlig ikke spesielt lyst til å ut å gå.

DSC_2494

Jeg måtte både lokke og dra igang Nallefar denne dagen. Men jeg hadde så innmari lyst til å finne en slags “snarvei” over Trytetjernåsen, og det er da jeg som er sjef over alle sjefer Smilefjes som blunker

DSC_2500

Det var vakkert over åsen, og jeg fant da ei slags rute. Vi støkte opp tiur, og vi så fisken vake i Trytetjern. Kanskje jeg skal begynne å fiske??

DSC_2503

Fra Trytetjern fulgte vi gamle hogstveger like ned til Heimen-setrene.

DSC_2505

Det er ikke mye som står igjen av dem nå.

DSC_2508

Tilslutt kom vi på vegen, og da var det bare å følge den til døra… Og så kom det ei skikkelig regnskur!

Jeg pakka sammen sakene i hytta, og rydda meg ut for denne gang. Været blei bedre, så vi tok en stopp på heimvegen, vi gikk bla oppom Godvasskard-setra – og der var det vel fint! Det var ett stor og langt fjøs, ett av de største fjøsa jeg har sett, og ei seterbu – som en gang må ha vært virkelig flott.

DSC_2523

Dagen før har fått sitt eget blogginnlegg – det var den dagen vi hadde den uforglemmelig fine rundturen om Bringen og Strøsli…

DSC_2407

Vi kom til Vassfaret på mandag den 23. Da gikk vi først en tur til Trytetjernvelta.

DSC_2322

Det var en fin og lys sommerkveld, så jeg fant ut at vi måtte nyte hele kvelden. Dermed kjørte jeg opp til Godvatna og parkerte der. Mobilen var full-lada, og fristelsen for stor – vi tok en liten cache-tur oppå Skjenfjellet… Ett sted jeg sannsynligvis aldri hadde kommet til å gå på, om det ikke var for cachen!

DSC_2326

Og det var jo så fint der!

DSC_2334

På Steinplassen hadde vi finni en cache tidligere, og vi har vært på Høgdefjellet både sommer og vinter – men det er jo en fin liten tur i fint fjellterreng . . . så vi gikk dit også..

DSC_2335

Utsikten ned til Strøen er upåklagelig Smilefjes

DSC_2344

Vi sugde til oss de siste solstrålene på 1055 moh

DSC_2346

Man kan bli litt poetisk og tankefull av mindre…

DSC_2347

Myrulla på Lomtjennmyrene

Skulle jeg, mot formodning,

bli salig og komme i de saliges boliger,

da skal jeg si til erkeengelen;


Jeg har sett noe som var kvitere enn vingene dine, Gabriel.
Jeg har sett myrulla bløme på Lomtjennmyrene.


Heime på jorda.

Hans Børli

DSC_2350

Sommerkvelden ved Strøen blei natt.

DSC_2353

 

- men sommerferien begynte vel egentlig denne søndagen på Skrukkefyllhaugen.

P1010906

Det var Vassfar-dagen, og mamma lot seg lure med på tur. Ull innerst og dun ytterst – ja, det var en ekte norsk sommerdag.

Det blei brennende hett når sola titta fram, og dampen sto fra våte klær.

Stemningen var det ingenting å si på!

P1010932

Tassen var også med denne dagen, og han fikk hilse på mange folk og dyr. Denne elghunden tror jeg aldri vi glemmer Smilefjes

P1010927

Vesle Tassen ved SkrukkefyllaP1010918

 

Så rart det er å gå slik baklengs…

DSC_2302

Vi har jo hatt så mange fine turer i skog og fjell.

DSC_2311

En av de fineste turene var den runden om Slafjellet, Fjellvatnet, Vassfarplassen og heim til Strøen.

DSC_2236

Den aller gledeligste dagen, var nok den dagen vi fikk nøklene til Dølahytta, og dermed muligheten til å våkne opp i Vassfaret…

DSC_2361

 

DSC_2492

HA EN FORTSATT GOD SOMMER!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar