onsdag 22. oktober 2014

Den 5. ferieuka i det herrens år 2014

Jeg har brukt opp all ferien min!
Det blei ei fin uke til slutt. Vassfar-dagene har fått sitt eget kapittel. og det burde vel avslutningen fått også, men jeg lar det stå til – og lager ett laaangt blogginnlegg når jeg først er i gang…
Den første feriedagen, var søndag den 12. Det var en strålende høstdag.
DSC_0330
Vi satsa på at det ikke var elgjegere i akjson, da vi gikk oppover bakkan.
DSC_0344
Snøen lå på fjelltoppene omkring oss, og lufta var så klar og rein.
Jeg tok mot til meg, og klatra opp i utkikksposten til elgjegerne. Lemenjegerene syns det var noe forbanna tull…
DSC_0350
Nalle blei furten, og nekta plent å gå lengre etter det.
DSC_0359
Vi snudde, men Tassen og jeg greide å lokke ham med bortom triggerpunktet.
DSC_0364
Ganske heftig utsikt ned i Bergheimkroken derfra!DSC_0380
Vi tok ei lita “jaktpause” under dørhella på FinnesetDSC_0390
Det har nok minka betraktelig på lemenbestanden i vårt jaktområde nå, det blei bare to denne dagen!
DSC_0386
Løa til Finneset ligger lengre ned i bakkan. Vi rakk å ta en liten inspeksjon der også, akkurat idet sola gikk ned. Løa står fortsatt - sånn halvt om halvt.
DSC_0403
Deretter tok vi beinveger og snirkla oss heim, men søndagstur’n blei sannelig på over ei mil likevel.
Da vi kom heimatt, sjekka Tassen ståa nedi hønsehuset. Der hadde vinduet kommet på plass, og veggene var dekka med asfaltplater i løpet av dagen. Så bra!
DSC_0407
Mandag dro vi som sagt til Vassfaret. Da var det over en måned siden sist, og jeg kunne ikke valgt ett bedre sted å være noen dager, akkurat da.
Torsdag var jeg hjemme. “Jeg” fikk lagt om dekk på Berlingoen, før jeg klipte store Lille. som nå har blitt nesten seks måneder.
DSC_0583
Ulla var så lang og fin – og ho hadde ikke ei eneste tugge!
DSC_0596
Ho var utrolig snill og rolig, enda det var første gang jeg klipte henne – og det tar jo sin tid Smilefjes som rekker tunge
DSC_0602
Nå har det blitt såpass kaldt ute, at varmelampe er nødvendig. Derfor måtte vi dele buret til Angolina i to, slik at Lille fikk plass i den ene delen der. Bura er store nok, så det er ingen fare – men det var nok litt uvant for begge to. Dessuten må de dele rom med noen musefamilier…
DSC_0326
De er så innmari søte, og jeg har hatt store kvaler…
DSC_0322
Men, nå har de blitt altfor mange. Jeg har sett meg nødt til å sete opp musefeller. Det kryr av feite mus i kjeller’n i huset vårt også – og de ser ut til å være oppvokst på kaninpellets…
DSC_0328
“SISTE KAPITTEL”
Jeg har aldri hatt behov for store sprell i ferien. Det viktigste er at jeg kan bruke tida sammen med bikkjene.  Og denne helga blei liksom prikken over i’en.
IMG_1541
Vi reiste til Fagerhøy.
Der var det SNØ, så det første vi gjorde etter at vi kom fram – var å gå en runde om Mykingbrøtet.
IMG_1537
Vi fant tilogmed en cache på Mykingbrøtet Smilefjes som blunker
IMG_1534
Etterpå møtte vi Milli, Tjorven og Gry – Bienna og Hanne – Molly, Wilma og Marianne Smilefjes
Og så vi spiste middag på Fagerhøy !!!
IMG_1555
- OG SÅ HERJA VI  VILT INNPÅ HOTELLROMMET Smilefjes
CSC_0632
Molly, Tassen Wilma og Nalle dansa seg gjennom natta. Nesten Smilefjes som blunker
DSC_0624
ALLE elsker Tassen…
DSC_0629
Etter en solid frokost i spisesalen, pakka vi nistesekken full av mat og hundegodbiter, og dro til Solbu. Hildes omreisende Lapphundskole hadde hyra Marianne som kursholder denne dagen. Marianne som er instruktør i Din beste Venn, hadde laga ett variert program for oss. Først var det kontakt-trening, så Target/touch, og tilsist litt Rallylydighet med både Snurr og Zikk-Zakk
CSC_0694
Det var så moro Smilefjes med åpen munn
To korthårs-collier, fem lapphunder og en lundehund trossa vær og vind – og storkoste seg!
DSC_0633
Det ble god tid til leik også Smilefjes
DSC_0655
Er det trening så er det trening – ikke leik og fjas, mener Nalle…  og slo seg til på benken sammen med Hilde og Wilma. Og der blei han sittende den siste timen.
DSC_0667
Molly og Tassen var de som holdt ut lengst.
DSC_0671
Det var nesten så romantikken blomstra litt denne helga, tro det eller ei!
DSC_0676
Da vi kom tilbake til Fagerhøy, var bordet dekka for oss tobeinte. Men før vi satte oss tilbords denne kvelden, hørte vi på ett lite foredrag av Nes Jeger og fiskeforening om vilforvalting mm. i kommuna her.
IMG_1569
Og kveldens meny besto av VILT. Det flotteste koldtbord man kunne tenke seg, som var overfylt av kalde og varme retter.
 bildet er “lånt” av Gry Eriksen
Jeg spiste Glasert villsvin-lår m/soppragout, helstekt elgflatbiff m/stekte rosenkål, bacon og plomme, elg hakkebiff viklet m/bacon sautert kål og sjarlott-løk, og smakte såvidt på skogsduebryst m/druer og valnøtter…og alskens nydelig tilbehør av sauser,forskjellige poteter, grønnsaker og og og…
For ikke å forglemme de hjemmelagde dessertene tilslutt, av alle slag…
Ikke så rart kanskje, at vi tok kvelden omtrent klokka ni, etter en slik deilig dag!
DSC_0695
Vi trodde vel aldri vi skulle spise mer igjen – men dagen etter, etter frokost, fortsatte vi i samla flokk på den samme runden som jeg gikk fredagskvelden.
Men nå var nesten all snøen borte, så Tassen fikk nøye seg med noen småflekker her og der.
DSC_0711
Nalle var KONGE denne helga.
Han satte seg oppå bordet, og venta på at damene skulle omringe ham – om ikke for annet, så for fotografens skyld…
DSC_0703
Men neida, han greide ikke å holde styr på dem, og de fór forbi, alle som en…
DSC_0704
Hanne er også medlem av Lapphundcacherne, og cachen fant hun - mot Biennas vilje.DSC_0709 (2)
Vi skulle nok ha leita etter en skatt i varden på Mykingbrøtet også, for der skinte jaggu regnbua!
Noe som ligna gruppebilde måtte vi få til, før turen var omme…
Bakre rekke; tre sure kjerringer ( ifølge Gry) 
- foran fra venstre; Tassen, Nalle, Wilma og Molly!DSC_0716

Bienna hadde ikke lyst til å bli med på bilde, så her er Nalle, Tassen, Milli og Tjorven
DSC_0722
Lang, lang rekke ned mot Fagerhøy, med god avstand mellom damene Smilefjes som blunker
DSC_0727
Denne gangen var det nemlig JEG som hadde helgas greieste hunder, de medgjørligste, de uskyldigste, de klokeste, de vakreste, de lydigste…
La meg nå tro det ei liten stund Smilefjes som blunker Akk ja, det var ferien sin, det.

2 kommentarer:

  1. Så deilig vær du hadde i ferien din Nøve, det er det VEL unt! Nydelige bilder, som alltid.

    Fagerhøy, Fagerhøy, Fagerhøy, jeg ELSKER stedet, atmosfæren og maten der. Vil bare opp igjen.

    Du har helt rett, nå hadde du de greieste, medgjørligste, klokeste, lydigste og uskyldigste hundene (Milli er oppriktig sjokkert over at du også skriver vakreste;). De var ordentlige konger på haugen begge to.

    Ha en strålende uke.

    Hilsen jentene på Sommerøya

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blei kanskje litt overivrig i beskrivelsen av gutta - tilgi meg Milli, du svigermors drøm :)
      Vi skal opp til Fagerhøy igjen, selvfølgelig skal vi det! Hele gjengen :)
      Lev vel så lenge!

      Slett