fredag 10. oktober 2014

kakebakedag og sånn

Denne fridagen begynte akkurat som gårsdagen - jeg blei liggende under dyna og høre på styrtregnet i lang, lang tid – før jeg mente det var på tide å stå opp. Selv om hundene ikke var helt enige i akkurat det…

Jeg fikk faktisk en time ved rokken i fred og ro, før de fant ut at det var på tide med frokost! Tissing og sånt gjør man ikke frivillig når det regner. Først når kaninene skal ha mat og stell – blir de med ut for å jakte på mus og utføre andre viktige ærender.

Da regnet ga seg utpå dag, slo jeg på endomondoen og så la vi ut på tur . . .

En skulle nesten tru sauene hadde venta på Tassen!DSC_0239

Hele flokken kom brekende opp til gjerdet for å hilse på Smilefjes

DSC_0244

Men så var det Nallemann, da – “mitt sorte får” – han greide ikke holde seg Sint fjes

DSC_0245

Tassen trygla og ba om unnskyldning på vegne av bror sin . . .Engel

DSC_0246

Hvem kan motstå en liten lundegutt..?Rødt hjerte

DSC_0248

Da alle var venner og vel forlikte – fortsatte turen videre til Geitsund Smilefjes

DSC_0250

Deretter svingte vi opp i skogen og tok Mastevegen tilbake.

DSC_0254

Det er jo så fint når tåka henger nedover lia!

DSC_0257

Av gammel vane tar vi ei lita pause ved benken hass Herbrand, mens klokka på endomondo’n tikker . . .

DSC_0261

Men man må jo bare stoppe og nyte synet når det er slik som det er her

DSC_0275

 

RARINGENE MINE . . .

 

DSC_0270

DSC_0273

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endomondoen viste at denne runden var 6,99 km idag, og vi brukte nesten 1,5 time.

Bikkjene var fornøyde med turen, og gikk og la seg. Jeg hadde lyst på noe godt, og etter en liten sjekk i skuffer og skap, fant jeg det jeg trengte.

DSC_0285

Denne eplekake-oppskrifta skreiv jeg i skolekjøkkenboka en gang på 70-tallet, antar jeg – vi fikk iallefall oppskrifta av lærerinna vår, den godeste Marit Jorde.

DSC_0283

Den gang hadde vi skolekjøkken noen timer hver uke. Både gutter og jenter måtte ha på seg kvite forklær. Vi blei delt opp i grupper, og sammen lagde vi forrett, middag og dessert. Vi spiste opp all maten, og vi vaska opp og rydda etter oss. Det var tider, det.

DSC_0288

Kaka blei saftig og god, den!

Oppskrifta skulle vel være lesbar, om noen har lyst til å prøve…

Steikes på ca 180 c i ca 45 min, mener jeg å huske

VELBEKOMNE Smilefjes som rekker tunge

DSC_0306

Det sto noe annet på programmet idag også . . .

DSC_0294

Ullf fikk være med innendørs, mens jeg klipte han. Det er så koselig, atte  Smilefjes

Klippen gikk forholdsvis fort og greit, og etterpå bar det ut igjen.

DSC_0296

Ullfemann kommer nok til å holde seg i nærheten av varmelampa de første dagene Smilefjes

DSC_0299

Ingen dag er helt lik, og nå venter to arbeidsdager i butikken.

Blir nok ikke så ille det heller!

GOD HELG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar