lørdag 3. januar 2015

Nytt år igjen!

Tradisjon tro kom Milli, Tjorven, Gry og Ola til Bergheim for å feire nyttår i år også Smilefjes

P1010347

Etter vel tre timers bilkjøring, måtte de firbeinte få strekke skikkelig på beina, og jordene ligger der og byr opp til leik og moro Smilefjes

P1010354

Da Gry og jeg kom tilbake fra tur’n, hadde Ola stelt i stand en overraskelse!

P1010363 Bjørn hadde muligens dekka bordet (?)  - og mens champisen lå til kjøling -

danderte Ola den lekreste forrett jeg har sett!

P1010365

Noen søte snikesnuter sneik seg med på bildene både her og der, gitt…

P1010372

Oi oi oi, det var litt av en forrett Smilefjes som rekker tunge

En halv hummer på hver – og noen champis mot tørsten, tjømlingene hadde tenkt på alt…nesten.

P1010370

Vi hadde visst ikke helt orden på sjømat-utstyret her på Bergheim Smilefjes som blunker

…men det bor en kreativ håndtverker her i huset, så det var ingen problem.

***

Etter forretten tok vi ei lang matpause. Men timene gikk skrekkelig fort innen middagen blei servert utpå kveld!

Da klokka nærma seg midnatt, rusla vi opp til naboene og for å ønske dem ett godt nytt år. Nalle og Tassen var med, men Gry og Ola holdt seg innendørs med jentene, sånn for sikkerhets skyld.

P1010383

Jeg tror ikke det blei skutt opp mer enn en eneste rakett her i Bergheimkroken!  Sjøl om himmelen lyste opp i blant, og vi hørte noen dumpe smell, tok Gutta Boyz det hele med stor ro.

Og etterpå blei det sparktur langs landevegen Smilefjes

P1010433

Det ble enda en ‘uforglemmelig’ nyttårsfeiring sammen med Tjømlingene, den femte på rad!  Vi har erfart at man faktisk kan bli ganske børshten av champis, men sant og si – så led ingen noen nød av den grunn!

P1010405

Dagen Derpå kunne vi det med ro.

*** 1. januar 2015 ***

Gry og jeg deler som vanlig seng med bikkjene, så nattesøvn blir det so som so med Smilefjes som blunker

P1010407

Tassen syns det er kjempestas (og litt slitsomt) med så mange damer i senga Forvirret smilefjes

P1010409

1. januar er ikke den lengste dagen i året, men den er skikkelig LAAAT

P1010403

Det var mildt, mange varmegrader, faktisk – da vi rusla en tur oppover bakkan.

P1010411

Takk og pris for at vi kunne tilby tjømlingene litt snø – det skal jo være vinter her i januar.

P1010414

Alltid koselig på skogstur Smilefjes

P1010415

Og jeg håper det vil bli mange, mange turer med denne Firer-banden i 2015 Smilefjes

2. januar 2015

I dag har det regna og blåst – og det har blitt speilblankt!

P1010437

Jeg tok med Nalle og Tassen oppi masteløypa, men vi måtte snu da broddene mine svikta… Må visst investere i nye i vinter, kan det se ut til. Tar ikke sjansen på noe lårbensbrudd, nei!

Det var fint utevær for kaniner i dag, og Ullf trengte en liten ‘overhaling’.

P1010450

Det er veldig trivelig med angorakaniner, men noe arbeid hører også med. Ullf stakkars, han har en lei tendens til å drite seg ut…

Han måtte faktsik både klippes og vaskes i dag! Sett på maken…?P1010456

Han er så usigelig søt og snill, han her – men ulla hans er langt ifra den beste. Nå skal han være innendørs noen dager, og han skal ikke få anna å spise på enn høy.  HØY  HØY  og atter  HØY.  Jeg satser på at magen hans blir bedre da.  Han som er så innmari glad i pellets og grønnsaker…

P1010482

Mamma blei henta ikveld, og ho syns heldigvis at det er trivelig med ‘litt’ dyreliv i stua Smilefjes

P1010458

Maten smakte, og det er godt å se at ho har matlysta i orden Smilefjes som blunker

P1010462

Da jeg satte fram ei skål med treak, kom de gode historiene fra gamledager da ho var småjente og var med mor si på stølen… (Da skulle du vært her, Gry)

P1010464

Treaken var innmari god. Den er kjøpt hos treak-spesialisten M & N-K Kolbjørnsgard i Ål, og jeg skulle ønske jeg kunne si jeg hadde laga den sjøl… Men kanskje jeg skal prøve til høsten???

P1010478 (2)

Jeg får sikkert hjelp av mamma’n min Smilefjes som blunker

P1010341

(Og slik vart ull-hjertene. Oppskrift finns hos Ulla-Bella )

 

“Du ska få ein dag i mårå som rein og ubrukt står

med blanke ark og farjestifter tel…”

2 kommentarer:

  1. Det ser alltid ut som de har det så innmari fint på nyttårsaftan! Såå koselig å sjå bilder av heile gjengen, både to -og firbeinte!

    Den der treaken såg spennande ut, det har eg aldri høyrt om før!!

    SvarSlett
  2. Vi stortrives sammen både to og firbeinte, det er helt sikkert! Neste nyttårsfeiring blir kanskje uten champagne, men nyttårsfeiring sammen, blir det :) Hvis alt går som vi håper i 2015!
    Jeg burde kanskje begynne å sende ut noen smaksprøver på treak. Den er ganske eksklusiv, tar lang tid å lage, og må nytes langsomt - nesten litt sånn høytidlig :)

    SvarSlett