lørdag 6. juni 2015

Ei uke med pus i hus :)

 

Det er vel ikke fritt for at ho lurer, Stripa - på hva slags sted ho har kommi til.

P1050893

Her høres hunde-gneldring dagen lang. Soverommet har blitt midlertidig lagerplass for både sau, alpakka og hundeull – kan tru det pirrer luktesnasen til en liten pusekatt!

P1050850

Stripa har ikke møtt mange hunder i sitt unge liv, så vi prøver å lære litt om de forskjellige rasers svake punkt.

P1050851

Lapphunder er store, hårete buldrebasser – eller pipedyr…ihvertfall Nalle.

P1050949

Lundehunder kan man nok gjøre mer som man vil med. Herske litt over, liksom.P1050961

All min tid går med til dyra, og jeg storkoser meg. Skulle bare ønske jeg hadde litt mere tid!

Jeg har ikke glemt kaninene, selv om vi har fått Stripa i hus. Men takk og pris for at jeg sto imot “nødvendigheten” av ett kanin-kull. Da hadde disse to, Lille og Theodor, vært foreldre i disse dager.

P1050870

Istedet lever de sine liv i sus og dus, og romantikken kan fortsatt blomstre Smilefjes som blunker

P1050875

På mandag gikk vi Masterunden igjen. Det var egentlig lenge siden sist…enda jeg har lovd meg selv gang på gang, å gå der minst fire dager i uka Smilefjes som rekker tunge

P1050863

Den gjør så godt for kropp og sjel.

P1050861

Gutta Boyz på Nallenatten. Ikke så lett å se på bildet, men det ligger fortsatt snø på Ryfjell.

P1050854

Ellers var det om å gjøre og bruke mest mulig tid sammen med Stripa denne mandagen, for deretter fulgte to arbeidsdager. Jeg har egentllig ikke tid til det… Ihvertfall ikke lyst akkurat nå! Nå vil jeg helst bare være hjemme og stelle med dyra. Men hadde jeg ikke hatt den jobben jeg har, så hadde jeg ikke hatt muligheten til å ha så mange dyr heller. Så jeg kan slettes ikke klage på noen verdens ting!

Torsdag var fridag igjen, og dagen begynte stille og rolig med en kaffekopp før dyra fikk morgenstellet sitt.

IMG_3641

Jeg må si jeg er imponert over vesle Stripa, som er så reinslig og påpasselig med den kattedoen! Jeg er skikkelig imponert over kattesanda også, Ever Clean – det lukter ingenting og tisset blir til harde klumper som er enkelt å fjerne. Det eneste aberet er at Stripa graver og graver, og graver utover gulvet. Jeg må bare kjøpe en do med tak over, så anser jeg det problemet som løst.

P1050969

Jeg har kjøpt sekk til katta!

I går, altså torsdag, gikk vi en liten tur, alle sammen Smilefjes

P1060040

Gutta undra seg litt over hvor mjaue-lyden kom fra, men når hannhunder er på tur, har de egentlig bare en tanke i hodet. Min tanke var å inkludere katta i gjengen på denne måten, så det blir nok flere turer på oss. Og gradvis vil Gutta ta henne som ei selvfølge…håper jeg.

P1060037 (3)

Stripa gjorde store øyne, da vi parkerte inni kanin-stallen…P1060025

Men ho var ikke sein om å hoppe ut av sekken, for å ta omgivelsene i nærmere øyesyn.

P1050997

Angolina og Ludde var i passelig høyde, og Stripa lurte fælt på disse typene…

P1050987

Legg merke til de fine stripene på ryggene hennes! Ett helt symmetrisk mønster, sett noe så flott? Ho er jo helt perfekt – og bærer sitt navn med rette!

P1060004

Ho er bitteliten inntil Ludde, en fullvoksen og “fullpelsa” angoragutt på vel 4,5 kg.

P1060008

Etter ei lita stund, mente Tassen at det var på tide å vise henne kyllingene også…

P1060010

Ho gjorde kanskje enda større øyne da vi kom inn i hønsehuset Smilefjes som rekker tunge

Tassen syns fortsatt det er skikkelig stor stas med alle ti.

P1060020

Det spørs om ikke to av disse er haner, så flokken hans vil nok bli litt mindre etterhvert…P1060033

Grom er nå grommest uansett, da – med den fine sveisen sin!P1060013

Jeg har vel glemt å fortelle at vi var i Flå på søndag, og da møtte vi litt av en gjeng i Natten.

IMG_3599

Nalle måtte vente i bilen, men Tassen fikk hilse på Kuling og Tussi, Pelle og Timo.

IMG_3616

De leika og hadde det så moro, at vi ble enige med Kuling, om at dette måtte gjentas.

IMG_3603

Torsdagskvelden kom de på besøk, Hege, Sturla, Tussi og Kuling  Smilefjes

P1060047

Vi gikk Geitsund-runden – på rekke og rad….

P1060051

Nalle var i strengeste laget, men Tassen og Kuling har finni tonen, og de deler interessen for kongler Smilefjes som blunker

P1060057

Da vi kom heim, var det kvelden og sengetid.

P1060067

Tassen og Stripa har blitt venner.

P1060068 (2)

Tassen prøver etter beste evne å bli det, iallefall Smilefjes

P1060070

En vennskapelig liten putekrig om puta mi Smilefjes

P1060071

Etter ei uke med pus i hus – syns jeg vi har kommi langt Smilefjes

P1060073

Tassen og Stripa hilser hverandre snute mot snute når de møtes Rødt hjerte

Nalle må få litt bedre tid på seg, dvs jeg må ta meg bedre tid med ham. Etter 9 år som kattehater og enehersker, er det ikke så greit. Han stresser endel, piper og maser som bare Nalle kan…

Stripa har blitt kjent i huset, og er dus med både meg og Tassen, så dette skal gå bra Smilefjes

2 kommentarer:

  1. Så gøy å lese om det daglige livet på Bergheim :) Stripa er jo bare nydelig, som du sier er stripene helt symetriske. Så ser hun så våken og oppvakt ut, så søøøøt. Er sikker på at Tassen og hu kommer til å bli perlevenner, når hun blir helt trygg og begge har lært seg den andres kroppsspråk (som er veldig ulike ) så er jeg sikker på at de vil både leke og sove sammen. Nalle vil nok godta henne han også ikke sikker det blir samme vennskapet med at han vil godta henne til slutt er helt sikker. Han har jo vært kongen på Bergheim lenge nå så det er vanskelig å godta han ikke er enehersker lenger

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du fikk vel pus i hus mens du hadde to hunder, du Anne-Liss!?
      Det skal nok gå bra, jeg tror også at Tassen og Stripa kan få ett veldig godt forhold. Jeg syns lundehundene har noe katteaktig over seg, det er kanskje fordi de er så smidige.
      Nalle kommer forhåpentligvis til å overse henne fullstendig etterhvert...
      Gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg!

      Slett