fredag 3. juli 2015

Ferietid III–med livets glade gutter

 

DSC_0120

MORGENSTEMNING

DSC_0118

Det eneste som forstyrra freden og roen denne morgenen, var intens mjauing fra soverommet

DSC_0122

Stripa VILLE ut til gutta

DSC_0086

- og jeg skal si de passa godt på henne Smilefjes

Da ho stakk for å sjekke hva det var for en slags ulyd hos hønene…

DSC_0091

…var de på pletten momentant Smilefjes

DSC_0098

Og tru det eller ei – det var jaggu hanen som gol for første gang!

Og han gol og han gol. Men det var en sånn passelig rusten galing. Petter døpte ham – MALKHYL

DSC_0134

Hipp hurra – livet går videre -

UT PÅ TUR!!!

DSC_0140

Vi parkerte bilen ved Søre Buhovd,

DSC_0143

og la i veg opp til Kriskotjern.

DSC_0162

Ikke no’ hastverk – det var en varm dag Smilefjes

DSC_0172

Her er de; livets glade gutter Rødt hjerte

DSC_0199

Doffen og Tassen

DSC_0200

Nalle spiser helst snø, han Smilefjes som rekker tunge han tar det litt mer med ro

DSC_0192

 

Doffen - gutten som nyyyter livets goder Smilefjes som blunker

“For i dag så serverte Hallingdalen delikatesse sin villmarksavdeling noen aldeles utsøkte eksemplarer av supergourmetsnacksen soltørket Lemenflattbrød!!, og det i uante mengder.
Doffen er nå av den bestemte mening, at DETTE er det nye TVsnacksen for villmarksfolk som ønsker en litt annerledes, og eksotisk opplevelse til dagsrevyen”      P.Nilsen

DSC_0185

Tassen tar seg gjerne tid til litt kos også, han – men gudene skal vite hvor mannge flatbrød han hadde innabords i løpet av dagen…DSC_0190

Vi nærma oss turmålet sakte men sikkert…

DSC_0201

Reinsjøen.DSC_0203

Vannet smakte godt!

DSC_0213

Radarparet.

DSC_0222

 

Vi fikk selskap av ett anna trivelig par også – de delte tilogmed nista si med de firbeinte!

DSC_0233Og Doffen var selvfølgelig fremst i køen Smilefjes

 

En siste sjekk i speilet før vi går videre…DSC_0224 (2)

Vi fulgte strandkanten i retning Hallingnatten. Vi så en reinsflokk på andre sida av Reinsjøen. De sto så fint i horisonten, men de bildene ble ikke noe å skryte av.

DSC_0275

Derfor følger det flere hundebilder…

DSC_0247

Fluene var skrekkelig plagsomme, så vi begynte å se oss om etter ett kvilested i høyden.

DSC_0266

Vi fant vi fant – en stor stein, der det var plass til alle Smilefjes

DSC_0284

Nalle liker seg på tur, men han liker matpausene aller, aller best.

DSC_0271

 

Petter er slem…noen ganger.

DSC_0299

- som når han leiker med maten!!!

CSC_0402

Men han kan være innmari snill også Smilefjes

DSC_0314

og han kan kaste langt!!!

Det var ganske mye snø i fjellet, men mange snøflekker måtte vi faktisk bare gå forbi.

DSC_0326

Det er mange store steiner her også – og de skal som regel brukes til fotografering.

DSC_0333

Det ligger som kjent en godbit oppå hver stein…

DSC_0335

Slik ja, der var de igjen – alle tre Smilefjes

DSC_0340

Vi oppdager “tilfeldigvis” at det er nettforbindelse her oppe også…

DSC_0349

Petter prøvde å lure seg unna, men jeg tror han var innom facebook…

DSC_0356

Tassen la seg godt til rette der oppe på steinen,

DSC_0354

Jeg beundra utsikten og de små detaljer…

DSC_0369

mens Petter var helt oppslukt av sitt…lenge…

DSC_0374

Oppå den steinen skulle vi hatt hundene!!!DSC_0376

Det var omtrent i dette øyeblikk, at Petter merka at rumpetaska med videokamera mangla Forbauset smilefjes

Vi ble enige om at jeg skulle ta med de tre slitne hundene tilbake til bilen, men han kom ikke langt, før Doffen hylte så hjerteskjærende, at han måtte hente gutten sin.

Så klatra vi tilbake opp fjellsiden sammen, og tanken som stadig blinka som en digert neonskilt i bakhode på meg, var veiskiltet ved Reinskjøen hvor det sto 5 km til Buhovd. og 2X5 er 10km, med et par slitne lår, og en hund som allerede hadde gjort unna nesten 20 timer på under tre døgn. Nå var det Doffen som ble redningen, for etter en god time med klatring tilbake opp på fjellet, så passerte vi en stor sten hvor vi hadde stoppet og spist litt av nisten vår, og tatt en kaffesvett. Oppe på stenen lå det noen mindre stener, og bak der hadde jeg lagt fra meg rumpetaska. Den var ikke synlig for meg, men Doffen hoppet rett opp på stenen, og markerte på taska, til stor glede for undertegnede, som kunne snu og starte hjemturen på nytt, MED videokamera”

DSC_0383

Nalle la seg rett ned, da vi kom ned til bilen. Tassen og jeg ble gående att og fram for å slå ihjæl tid. Etter mine antagelser – lå kamera der vi åt nista – og etter mine beregninger, ville en normal mann bruke 1,5 t hver veg.  Men Petter er ikke helt som alle andre, så jeg ga ham 2 timer.

DSC_0384

To timer seinere sto de der, med veska, og smilte fra øre til øre.

DSC_0401

Og heime sto det noen iskalde pils og venta Smilefjes som rekker tunge

Ja, det blei litt av en dag. Vi kunne vel tilstå at vi begynte å merke det i beina…

2 kommentarer:

  1. Da er jeg omsider ajour igjen :) Wow! For noen turer, fantastiske bilder og skriverier! Tusen takk for at du lar oss ta del i dette.En knallfin ferie ser det ut til at du har hatt. Og du og du så sprek du/dere er! Får lyst til å styrte av gårde for å dra på tur jeg også, men det blir som vanlig med tanken... Og ikke minst, blir jo sliten bare ved tanken ;) Fortsatt god sommer, selv om det blir jobbing framover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går ikke så fort med oss når vi er på tur, så det høres nok ut som om vi er sprekere enn vi egentlig er ;-) men du og du så mye fint vi se og opplever i naturen sammen med hundene. Jeg kan ikke ha det bedre, og jeg har alltids noe å se fram til selv om arbeidsdagene kan bli lange og varme om sommeren. Slik er det vel stelt med deg også, tenker jeg!

      Slett