søndag 30. august 2015

By-turer ;)

 

Lundehundtreff på Landfalltjern!

søndag 23.8 - 2015  kl.12

Dit VISSTE vi at vi bare måtte, for der har vi vært en gang før – og det er ett kjempefint sted å møte nye og gamle lundehunder og lundehundvenner!

DSC_3157

Det er liksom “by’n” for slike som oss – og det er nesten uvirkelig å se så mange fine hunder på en gang.

DSC_3162

Vi møtte mange “svære raringer” også, men alle var snille og greie.

Helt utrolig!

DSC_3154

Smågutta kunne bli litt overivrige i kurtisen, men alt skal læres

DSC_3156

Det var en varm seinsommerdag. Båndtvangen var oppheva, og lundisene fikk springe og leike som de ville.

Rødt hjerte  Lille Falinn av Revehjerte Rødt hjerte

DSC_3143

Ho pynta seg med lange, sorte støvler, og sjarmerte alle.

Og alle blei selvfølgelig bekymra da ho tok til å halte på den ene framfoten. Matmor Alejandra visste råd; ho tok ryggsekken på magen, og putta vesle Falinn oppi der.

Der blei ho sittende, blid og fornøyd Smilefjes

DSC_3164

Matpause ved Tverken, akkurat som i fjor vinter. Bare at det nå var det en helt annen temperatur!

Vi slo oss ned på grassbakken. Skravla gikk, og vi hadde det like trivelig som sist.

Da en stille og rolig lapphund (!)  kom ruslende forbi, hørte antagelig hele Drammen by at 9 lundehunder hadde Lundehundtreff Smilefjes som rekker tunge

DSC_3177

* Doffen, Våle og Balder, Fido og Tassen – Falinn, Luna, Misa og Kaisa *

DSC_3181

Vi fortsatte på den samme runden som i fjor, men denne gangen måtte dessverre Alejandra avbryte, og dra tilbake i full fart. Vi fikk nemlig bange anelser, da foten til Falinn begynte å hovne opp – og takk og pris – fikk de hjelp tidsnok. Hoggormbitt er ikke å spøke med!

DSC_3182

Da veterinærene barberte foten – kom to røde prikker til syne, og da var det ingen tvil. Ho fikk den behandlingen som skulle til, og alt ser heldigvis ut til å ha gått bra.

DSC_3196

Det var så fint oppå Landfalltjern, vakre hunder og koselige folk, blomstrende røsslyng og modne blåbær. Vi kunne gått omkring hele dagen, men det var godt å komme heimatt i noenlunde sømmelig tid også. For dagen derpå skulle vi nemlig ut på en ny, strabardiøs bytur….

 

HØNEFOSS DYREHOSPITAL

mandag 24.8 – 2015  kl 8.30

IMG_4607

Vi ble tatt vel imot på dyrehospitalet. Alle vi har møtt der nede, har vært imøtekommende og hjelpsomme. De tar seg god tid til å forklare hva som skal skje, og man føler at “man” er i trygge hender.

Tassen sovna fort og greit på fanget mitt, og de lovde på tro og ære å tilkalle meg så snart han viste tegn til å våkne opp igjen. Men først skulle de fjerne tannstein, måle B12 nivået og ta noen blodprøver. Hudavskrapning var vi enige om å la være, selv om Tassen fremdeles har flere hårløse flekker. De plager ham ikke. Beste medisin, er å kle på hunden, mente Stein (veterinæren)

Uffameg. For som om ikke det var nok, så skulle Stripa steriliseres!

Jeg følte meg fullstendig forkommen da jeg gikk derfra uten både hund og katt, og ante ikke hva jeg skulle ta meg til.  Og det blei noen lange timer, det skal jeg love! Jeg hadde hatt så mange planer om ting jeg skulle ordne, men jeg endte opp på en krakk med utsikt over Ringerike.

IMG_4595- og en cache med god, gammel historie - “rikere” – Galgefurua

Da de ringte, var jeg ca tre minutter unna Smilefjes som blunker

IMG_4601

Alt hadde gått fint, men Tassen var skikkelig fornærma. Han fulgte meg noenlunde velvillig ut i bilen, og ett par timer seinere, henta vi Stripa.

IMG_4629

Ho skjønte antagelig ingenting av hva som hadde skjedd, da ho velta seg ut av reiseburet sitt, lealaus og litt shaky i “bein og armer”.

IMG_4633

Stripa var vaksinert, sterilisert, micro-chippa og tatovert i øret… Stakkars.

IMG_4644

Ho fikk smertestillende i tre dager, og jeg tror ikke ho har så vondt lengre. Det værste er at ho må holdes innadørs i 10 dager, og at bodyen skal sitte på hele tida. Den hemmer bevegelsene hennes. Jeg kjenner at magen er litt hoven fremdeles, og merker at ho er roligere enn normalt – men det har faktisk gått veldig greit hittil.

IMG_4659

UNNSKYLD, VESLE PRINSESSA VÅR Rødt hjerte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar