onsdag 2. september 2015

Sensommer dager…

 

Frida har holdt seg hjemme i det siste, ho legger egg og oppfører seg meget bra.

DSC_3335

Den andre Jærhøna har fått navnett Eggspressa – det er den med lysest hodet –  ho som kakler så skrekkelig når ho har tenkt å verpe..

Her er resultat av den første uka; 12 perfekte egg! Størrelsen var litt forskjellig. Det minste egget var bare 24 g, men det største var hele 58g Smilefjes

IMG_4674

Den andre uka kunne jeg plukke 21 egg! De aller fleste lå trygt og fint inni verpekassene, men jeg fant også ett egg ute, ett i sandkassa inne, og ett inne på gulvet… De verper hovedskalig om morgenen, men jeg titter innom så ofte jeg kan. Det er som å finne små skatter hver gang…fire om dagen, på det meste!

DSC_3355

Gjennomsnittvekta ligger på 38g - 40 g, så de vil nok bli større etterhvert. I gårkveld lagde jeg meg en real porsjon eggerøre. Det smakte himmelsk…og idag var nistepakke nesten for fristende Smilefjes

 

VILLBRINGEBÆR er en av hønenes favorittDSC_3204

Søndag blei mamma med oss på en liten tur, og jeg hadde selvfølgelig ett bærspann på lur. Gamlemor er ikke enkel å stoppe, når ho først er i gang med bærplukking.

DSC_3205

Vi gikk opp til Rime Gård,  og mamma forteller ivrig om gamle dager - og om ho Berit som budde her oppe med familien sin. Ho mener å huske det var i denne stua ho budde, men ho er ikke helt sikker. Berit husker jeg godt, jeg ogå, men da som ei gammal dame med sprudlende humør.

DSC_3218

Praten går i ett sett. Etterhvert slår det ene minnet det andre ihjel – før det begynner på nytt igjen.

Ho blir stående tenkefull oppå “bergnøbben”. Slike berg var det “heime i Prestegardshuso me’”

DSC_3219

Akkurat da vi skal til å ete niste, kommer det ei skikkelig regnskur.

DSC_3229

Vi setter oss innunder tak, mens regnet høljer ned. Mamma har mye godt i sekken sin, tilogmed øl og potetgull - men jeg har det jeg trenger. Og ho må le, og skjønner ikke helt hva ho tenkte på da ho pakka sekken. Øl, da gitt. Jeg som er sjåfør – og ho som har problemer nok med balansen fra før…

IMG_4719

Vi merker nesten ikke at sola skinner fra blå himmel igjen, vi hadde det så koselig der vi satt!

DSC_3241

Vi pakker sammen sakene våre, og går en runde på tunet for å beundre de fine bygningene, enda en gang.

DSC_3261

Mamma blir jo som en liten jentunge inntil det kjempestore stabburet…

DSC_3257

Og under stabburet, ligger ei gammal rulle. Ei slik som blei brukt for å glatte ut jorda – de hadde slik heime i Hemsedal også. Men så svær, da gutt… Stakkars hest.

DSC_3265

Vedskjulet står “so jiglent”, bygd oppå berre småstein! Men det var fin ved derinne, og bra med oppnøringsflis. De skal nok ikke fryse til vinter’n.

DSC_3270

Men tenk å bu så avsides! Den lange, fæle skulevegen opp og ned i den bratte lia – i all slags vær.

Nei huttetu. Sa mamma.

DSC_3269

Jeg syns dette stedet ligner ett paradis.

DSC_3285

  Men jeg trives veldig godt heime på Bergheim også SmilefjesDSC_3337

Sammen med hunder, høner, kaniner og katt - og en Bjørn Smilefjes som blunker

DSC_3305

Malkhyl og damene satte stor pris på bringebæra, det var oppspist før jeg fikk sukk for meg.  Det var nok årets siste bringebær. Da fant jeg ut at jeg skulle prøve å gi dem nyper – det har vi massevis av.

DSC_3328

Smilefjes NYPER ER SNADDERMAT FOR HØNER Smilefjes

 

Stripa har hatt mange timer i vinduskarmen den siste uka.

IMG_4670

Det vises ikke så veldig godt, men det står ID inni øret hennes.

IMG_4745

Magen er nesten helt flat igjen…IMG_4750

selv om storebror Nalle er veldig flink til å passe på at ho spiser opp maten sin Smilefjes

P1080980

Men jeg er sikker på at det skal bli godt å få av den bodyen!

Bare en dag til nå!!

IMG_4743

 

Theodor fikk klipt seg på fredag….

P1080999

Han blir like fin igjen om tre måneder Smilefjes som blunker

P1080985

Det var en effektiv fredag. Jeg gjorde reint i hønsehuset, dvs de fikk ny flis for første gang etter at de flytta inn. Jeg strødde ett tynt lag med Stalosan F underst, det skal visstnok hjelpe mot div.uønskede småkryp. Jeg har ikke merka noe slikt, det er tørt og fint der inne – men det er skader ihvertfall ikke. Jeg syns det har vært mindre fluer inne hos kaninene, etter at jeg begynte å bruke pulveret. Jeg må nok gjøre noen forbedringer med hønenes matbeholder, jeg fikk tips om å henge den høyere opp – for hønene søler og sløser forferdelig med pelletsen. En 20 kg’s sekk varer ikke lenge, for å si det sånn…

Smilefjes

Men, etter to dager med “nyttige ting” – lot jeg resten være som det var…

Vegen opp til Siggeset er stengt for Hvermannsen, men når jeg spør om lov til å kjøre opp – er svaret alltid JA

SolSolSol

På mandag valgte vi stien opp til Fjølaset – og strakeste vegen opp på snaufjellet

DSC_3365

Berre lekkert… Kupert og variert – akkurat slik jeg liker det!

DSC_3368

Jeg misunner nesten sauene som får bo her oppe om sommeren – for ett fritt og godt liv!

DSC_3390

Det var over ei uke siden forrige fjelltur

DSC_3391

- jeg følte meg fri og opplagt til å gå overalt!

DSC_3400

Jeg peila meg inn på Kjerringtjern og Kjerringnatten…

DSC_0001

Det er så vanvittig flott. Rypebærlyngen er knallrød

DSC_0005

-og kreklingen er moden!  Tassen velger faktisk den framfor blåbær!!

DSC_0006

Der er den, Kjerringnatten…

DSC_0015

Litt vrien og kronglete å nå fram til, sikkert derav navnet…

DSC_0025

Men varden er høg og slank som den fagreste mø…

Og så den utsikten, da!

DSC_0029

Jeg er elendig på himmelretninger, men våger å anta at Tassen  beundrer utsikten mot vest..?

DSC_0022

Kjerringtjern i sør..?

og Fjølaset mot nord…?

DSC_0037

Og vakre Børdalen mot øst…?

DSC_0049

Kjerringnatten er som sagt kronglete - og veldig spennende…

DSC_0039

Jeg plundra litt denne gangen, for å komme ned på andre sida

DSC_0063

men jeg hadde gått opp her en gang før, og etter litt att og fram – kom vi da ned dit jeg hadde tenkt

DSC_0066

Ned til Kjerringtjern – før det bar oppover igjen Smilefjes som rekker tunge

DSC_0068

Denne rundturen er omtrentlig ei mil, men vi greier å bruke en hel dag på den!

DSC_0075

Det er så fint er, og jeg føler at dette er litt “mitt stelle” – og Nalle og Tassens….

DSC_0084

Jeg tror tilogmed at fiskeørna fra Bergheim kommer hit på fisketur!

DSC_0089

Bildet blei langt ifra så fint som Thomas Mørch sine fantastiske ørnebilder, men det var moro å se den med egne øyne. At den hadde fisk i klørne, det kunne jeg ikke se før jeg zooma inn ørna etterpå.

 

Da Nalle virka som slappest…da slapp jeg båndet hans…

DSC_0091

Da blir det liv i gamle-gubben Smilefjes

DSC_0096

De leiker nesten litt da, de to. De nyter friheten sammen, om jeg kan si det sånn…

DSC_0105

Den siste kvila tar vi som vanlig her oppe, omtrent der Lakastigen går ned til Børdalen.

DSC_0113

Her kan jeg sitte og beundre utsikten i fred og ro…

DSC_0119

Lapphunden Nalle koser seg visst, han også.

DSC_0125

Tror jeg tok ca 20 bilder av ham i smug…

DSC_0124

DEN  FINASTE  E  VEIT Rødt hjerte

DSC_0129

Sola forsvant etterhvert, men det kom ingen regndråper denne dagen, utrolig nok.

DSC_0134

Alt har en ende.

Turen tok slutt, mandagen, august - og det gjorde sannelig sommeren også

VELKOMMEN  SEPTEMBER

HÅPER VI FÅR EN FARGERIK OG FIN HØST

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar