torsdag 10. september 2015

Som om hver dag var den siste…

Dette VAR faktisk Stripas siste dag med body’n på!

IPhone-bilder (427)

Ho leika som normalt med Tassen, og ho jakta på akvariefisken – akkurat som ho “alltid” har gjort.

IPhone-bilder (434)

Torsdag den 3. september skulle vi vært hos Hønefoss dyrehospital for å sjekke Stripas operasjons-sår og almenntilstand – men så våkna vi til nyheten om at rv 7 var stengt pga ras, og turen måtte avlyses.

Etter en telefonsamtale blei vi enige om at alt hørtes bra ut, og at ho kunne slippe bodyen – så sant ho ikke ble superivrig på å stelle sår og vaske seg… Jeg blei beroliga med at en liten “klump” ved såret, var helt normalt – og at den ville forsvinne gradvis.. Vi fkk ny time, for Stripa må uansett revaksineres om ett par uker – men hvis jeg følte behov for en sjekk – var det bare å komme når som helst.

DSC_0155

Denne Damen hadde HELT andre jern i ilden..

DSC_0157

Det var kroppslig utfoldelse og jakting som gjaldt - etter 10 dagers “husarrest”! P1090067

En liten fugl endte sitt liv denne dagen. Rått og brutalt, var det.

DSC_0177

Men slik er livet….

P1090063

Det går sin gang i hønsehuset også.

DSC_0154

Nye egg blir lagt hver eneste dag.

P1090048

Alle Malkhyls høner legger egg så det synger Smilefjes som rekker tunge

P1090044

Det overrasker meg forresten, at de koser seg ute i regnvær – men det gjør de så absolutt!

Inger og jeg møttes tilfeldigvis oppe ved fossen, da regnet omsider ga seg den torsdagen.

P1090056

Etter turen drog jeg med meg ut hundeulla fra “Lappehiet”, og satte igang med å karde. Det er utearbeid, ihvertfall når den blandes med alpakka. Det er ganske mye rusk og rask som har samla seg i ulla, og selv om Tassen syns det dufter himmelsk, er jeg vel ikke helt enig…

Det føles nesten som om den hardpakka hundeulla bare vokser, men jeg skal bli ferdig med den..

DSC_0168

…en vakker dag Smilefjes som blunker

Søndag var en ekstremt vakker dag!

DSC_0185

Da kunne jeg endelig dra ned til Dølahytta igjen.

Det sto ei søye med to lam utpå ei lita “øy” rett nedom demningen da vi ankom, og jeg tror aldri jeg har sett så mye vatn i Strøen. Dermed anså jeg en tur videre ned i Vassfaret som utelukket, iogmed at det var så vått i terrenget…

Vi fulgte heller vegen opp til Slasetra, og derfra tok vi stien innover til Tinnsjøen.

DSC_0204

Fy flate – det var flott!!!

DSC_0213

Det tok ikke lange tida å komme opp på snaufjellet, og her kunne vi gått omkring i timesvis om vi ville..

DSC_0225

Vi valgte likevel å gå ned igjen til setra…

DSC_0235

…og opp på Slakollen Smilefjes

DSC_0238

…bare for å kunne nyte synet av Strøen Rødt hjerte

DSC_0244

Det er så fine farger nå…

både på fjellet og i skogen

DSC_0255

…spesielt når skyggene blir lange…

DSC_0259

Vi kom heimatt da sola gikk ned.

DSC_0263

Denne kvelden var litt spesiell, noe jeg markerte på min måte Smilefjes som blunker

IPhone-bilder (466)

Da morgenen kom, og sola hadde vært oppe noen timer og den duggvåte lyngen var noenlunde tørr -

DSC_0283

og jeg hadde sitti på trammen med strikketøy og kaffekopp både lenge og vel -

DSC_0276

- da rusla vi omkring på de velkjente stiene…

DSC_0294

…bølgeskvulp på land…

DSC_0286

…Tassen passer på…

DSC_0291

Vann er fasinerende…

DSC_0337

og lyden er øredøvende

DSC_0325

Det rare var at sauene var helt stille og rolige ute på “øya” si. De hadde en liten grassflekk, og noen småbusker å ligge bak, mens de venta på at vannstanden skulle gå ned såpass at de kunne våge seg i land. Hvordan de kom seg ut dit, er uforståelig for meg…

DSC_0266

(Jeg fikk selvfølgelig ikke de tre stakkarene ut av hodet da vi kom heim, så jeg fikk kontakt med noen som skulle ordne opp og hente dem)

Jeg er heldig.

Tirsdag 8.9 var Nesbyen Norges varmeste, jeg tror det ble registrert 22 varmegrader. Jeg merka ikke noe særlig til varmen, egentlig – for jeg var på jobb.

Men idag hadde jeg fri – og dagen begynte fantastisk deilig – med sol, kaffekopp, strikketøy, hanegal og alle mine firbeinte som var strålende fornøyde. Da nabo Inger stakk innom ute, og jeg foreslo en fjelltur – var ho ikke sein om å svare JA.

Vi pakka sekken, og kjørte like inn til Kråkehaugen…

DSC_0264

Sett noe så forlokkende?!?!

Nyseternatten neste Smilefjes

DSC_0267

Den nyoppmerka stien førte oss fram til Søre Oddevatn…

DSC_0273

...og framover gjennom ett småkupert og vakkert landskap…

DSC_0281

Rødt hjerteNATUR-OPPLEVELSE Rødt hjerte

DSC_0292

Det var Tassen som ble vàr dem først – og vi kunne nyte synet av svevende ku og kalv…

Vi vandra videre med freidig mot

DSC_0309

Bringen på ene sida, Benkadn på den andre – Buvassli, Grunntjern og Nevlingen rett fram…DSC_0321

Mens Tassen og jeg beundra utsikten ned i Vassfaret, gikk Inger og Nalle rett til topps SmilefjesDSC_0318

Her blei vi værende, en halvtime minst. Maten, selskapet og været var upåklagelig!

DSC_0327

Og den utsikten, da!

- rett ned til Strøsli-setra og opp på StrøslifjellDSC_0345

- ned mot Juvvollan. Blåfjell i det fjerne…DSC_0333

Jeg tok bare sånn ca 150 bilder på turen -

DSC_0351

-og jeg syns det er vanskelig å plukke ut bare noen få….

DSC_0365

Men en ting er sikkert – det blei en uforglemmelig fin tur, kjære nabo!!!

DSC_0324

En fin markering av mine første 5o Smilefjes som blunker

DSC_0384

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar