mandag 11. januar 2016

Vi var i by'n på fredag...

 ...hvis jeg kan si det sånn!

Det var kaldt den dagen, men kjøreturen gikk greit. Turen til Hønefoss er akkurat passe lang, til at jeg rekker å tømme kaffekoppen når vi kjører den fine "nyevegen" utenom Noresund. 
Nalle var førstemann inn på Hønefoss Dyrehospital. Han oppførte seg eksemplarisk på venterommet, som etterhvert ble fylt opp av ei høyløpsk bordercollie-tispe, en slags terrier og ei vidunderlig vakker islandshund-tispe.



Til slutt fikk vi komme inn til Thea, en kjempekoselig veterinær som satt på gulvet sammen med oss hele tida - for Nalle liker seg ikke oppå bord (veloppdragen som han er)
Ho spurte og grov før ho trykte og klemte, strøyk og undersøkte grundig hele hundekroppen, så grundig som man kan uten å ta røntgenbilde. Ho fant ingen ømme punkt eller stive ledd. Konklusjonen ble at han skulle prøve Metacam i to uker, før vi kom tilbake på en ny sjekk. 
I mellomtida skulle vi leve som normalt, og gå turer slik som vi pleier.

 Han sov som stein etter at vi kom heim fra "byturen",  og det blei bare en bitteliten luftetur til kvelds. 
Lørdag var jeg på jobb, så det ble en rolig dag for ham det også - derfor var jeg litt usikker på om det var pga tablettene, eller bare to rolige dager, som gjorde ham mindre støl og mindre slitsom.
 Han har nemlig vært irriterende masete om kveldene, skal ut og inn hele tida. Det KAN ha vært fordi han hadde vondt..  Spesielt siden han har halta hver gang han har reist seg opp...

Metacam brukes som betennelsesdempende og smertestillende, og nå det er ingen tvil om at det har gjort Nalle godt.

Før han fikk slippe ut av undersøkelsesrommet, fikk han vaksine, ho sjekka chip, ører, øyne og tenner.
Da oppdaga ho jammen en brukket jeksel! Shit, altså. Nå som vi ikke har forsikring lengre heller, det er jo typisk.. Men tanna må selvfølgelig sjekkes nøye, kanskje trekkes, og siden det var litt tannstein - er det enda en grunn til at vi må nedover igjen om 14 dager.



Så var det Tassen sin tur til å få vaksine. Det gikk noenlunde greit, selv om det var den ekle nese-kennelhostevaksina denne gangen. Men fanden hakke meg - gutten har fått tilbake skremmende mye tannstein på bare fire måneder! Her må det bli skjerpings og det MÅ pusses grundig! Og det er lettere sagt enn gjort, for det kommer til å bli veldig vanskelig å få til på Pyse-Tassen.
 Men, skal han beholde tennene, er det ikke anna å gjøre. Tannpuss og plaque off, tenker jeg.
Hvis jeg greier å gjennomføre dette hver kveld, vil han forhåpentligvis ta det som ei selvfølge etterhvert. Selv om vi ikke får pussa skikkelig i begynnelsen - er det en begynnelse...


Thea bekymra seg dessuten litt for de pelsløse flekkene til Tassen, og ho ville ta en prat med Stein, han som er "Lundehund-spesialist" der nede.

Da vi omsider kom oss ut, glemte vi all uro og alle bekymringer - for hvem andre enn den skjønne Stelpa satt utenfor!


Det var mørkt da vi kom heim...


... og slitne var vi alle mann.


Etter en liten kvil, mat og en liten luftetur - skulle Tassen til pers...


Vi begynte med kloklipp, for det går faktisk ganske greit. Skam å si det blei noe tannpuss, men jeg sa meg fornøyd så lenge jeg fikk tannbørsten inni kjeften hans. Sære Tassen likte selvfølgelig ikke tannkremen heller, den som alle andre elsker...



MIRROR - MIRROR ON THE WALL...

Stripa har fått seg halsbånd.

Ho er jo med gutta på kveldstur, og da er det kjekt å ha ett halsbånd med refleks. Ho godtok det overraskende greit, så ho syns vel halsbåndet var en prinsesse verdig.


 Ludde skulle vært klipt for 10 dager siden, men pga kulda hadde jeg utsatt det. I dag var det bare -8, og det ser ut til at temperaturen skal holde seg deromkring noen dager. Dermed satte vi igang, og hele seansen var egentlig som ei lang kosestund. Selv om jeg fortsatt bruker skrekkelig lang tid på en klipp, liker jeg det. Har lagd meg en slags teknikk, og når vi sitter innomhus, er det ingen av oss som fryser heller.

LUDDE ER SØT, HAN   - basta bom ;-)

Endelig kom snøen til Bergheim også!


Vi gikk Geitsund-runden idag. Det var såpass subbete og tungt å gå - at jeg legger den inn under en av de 100 ;-)


Nalle var vel den som koste seg aller, aller mest idag.
Han var litt støl nå i kveld, men mye bedre enn han ville vært uten Metacam.

DET SNØR - DET SNØR - TIDDELI BOM

-og Stripa tok minst to mus helt aleine i dag!

HA EI FIN UKE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar