onsdag 15. februar 2017

Stort og smått

Mamma fikk ny ryggsekk til bursdagen sin.
På søndag var det morsdag og en helt perfekt vinterdag, så da måtte sekken testes.

 
Termosen var nesten tom da vi kom fram, så sekken blei godt innkjørt på den første turen.
 

Tassen foreslo at vi skulle springe ned til Hallingvika, men vi holdt oss oppe på Veneli, der vegen var brøyta.


Etter å ha gått litt fram og tilbake, slo vi oss ned i solveggen på Røde Kors hytta.
Matpause.
 

 Vi koste oss med niste og vafler, og kaffe attåt.
Skikkelig urettferdig, syns Nalle og Tass - og det skal virkelig godt gjøres å ikke gi dem en liten bit...
"Berre ein liten bete. Det e no ingenting førr ein stakkars  hundemagji"

 

En nydelig dag, var det!
Og mamma var strålende fornøyd etter å ha gått ett par km, 
og fått ett glimt inn i Winter Wonder land - som så ut akkurat like magisk som for 88 år sida.
 

 Mandag morra blues...

 
Vi kom fram i god tid før timen kl 9,
men vi måtte vente til nærmere 12 før vi kom inn til veterinæren.
Det var igrunn greit, for pyse-Tassen blei ganske husvarm innen det var vår tur!
Blodprøvene hadde jeg fått svar på tidligere, og de viste som sagt at Tassen er ganske normal.
Dette er for spesielt interesserte, jeg skjønner ikke stort av alle disse blodverdiene sjøl, jeg. 
Men det kan være interessant for andre i lundehundverdenen, så jeg legger det ut.

 Den første prøva er to år gammel.
 Han var helt frisk, og prøva blei tatt bare for å vite hvor på skalaen det var normalt for Tassen å ligge.
Det kan være kjekt å ha som en fasit,  om noe skulle skje seinere.
 
Den andre er helt fersk, og som vi ser, er det ikke store forandringen. 
Av den grunn mente veterinær Stein, at Tassen trygt kunne friskmeldes. 
Stort sett alle verdier ligger innafor det normale, det er bare noen små, ubetydelige avvik. Prøva viser visstnok at jeg har en svært så frisk hund!
Det innebærer så mye stress å undersøke mage og tarm, så det vil veterinæren nødig utsette ham for. Diaré og litt blod, er ikke unormalt en gang iblant. Det kan selvfølgelig være ett symptom på mange forskjellige sykdommer, og lundehundene er spesielt utsatt for mage-tarm-problemer, men blodprøvene gir oss ingen grunn til uro - og det jo gjorde ikke avføringsprøvene heller.

 

Da jeg hadde fått en forklaring på prøvene (med litt for mange fremmedord), 
var det over til det vi kom for å gjøre idag...

 

TANNRENS!
 
Tassen ble lagt i narkose før jobben kunne gjøres.
En halvtimes tid seinere - som føltes som en evighet -
SÅG KJEFTEN SLIK UT!
 
 "Merknader til dagens behandling; Med. plakk, tannstein og noe misfarging.
Ingen skader på tenner"

Åhhhh, jeg var så glad da Tassen våkna av narkosen. 
Jeg betalte 2500,- med "glede" , og så vi kom oss heim i en fart!
Vi fikk med oss en sekk tørrfôr også, da. Akkurat slik som Petter har anbefalt, som ett supplement til torsk og ris...
Det idelle lundehund-tørrforet Hills ID Low fat 😉

 
Å se så stolt, da 😂

Det var den reineste påskestemningen da vi kom heim!
Nalle var ellevill, og hønene koste seg ute i snøen.
 

Jeg tok med meg de siste ukers (måneders) spinnearbeid ut før sola gikk ned..
(2 nøster angora à 150 g  - og 5 nøster lapphund à 120 g)
Dumskap å dra det med ut - og jeg fikk heldigvis redda nøstene i siste sekund 😂 
 

Jeg har strikka litt forskjellig den siste tida, her er noe av det med katt på...
 

Votter og sokker 
som skal gis til Nesbyens katter - og loddes ut i vinterferien.
De har fått inn mange fine og forskjellige premier 
og skal ha loddsalg ved Coop Prix på Nesbyen den 24. og 25. Februar!

 
 

 
Og så helt til slutt...jeg har ett mål om å gjennomføre det hver kveld.
 
 
❤❤
 PUSS PUSS SÅ FÅR DU EN SUSS

2 kommentarer:

  1. Så bra at det ikke er noe galt med Tassen! Satser på at trøbbelet han har er forbigående.
    Jeg var flink til å pusse tennene til Nairo i høst, helt frem til julaften. Da ble han jo bitt av en annen hund, og siden vi holdt på såpass mye med sårrens, ville jeg ikke plage han med tannpuss i tillegg. Nå har jeg ikke klart å komme igang igjen, men jeg skal prøve å skjerpe meg.
    Gleder meg til garn! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kom igang med pussing igjen!
      Leverer garnet ditt på posten ikveld 😉

      Slett