mandag 2. oktober 2017

Snikk-snakk


Oktober!
Alle kyllingene lever i beste velgående, men de har blitt store siden sist jeg skreiv om dem. 
1.oktober 2017
Knoll og Tott oppfører seg fremdeles som to gode brødre. .


Jeg tror DE tror de er bittesmå kyllinger enda, for Ruske-Sara er ei like påpasselig hønemor som ho var fra dag 1.
...han begynner å ligne på bestefar Malkhyl 💓

Kyllingene er nesten tre måneder nå, og de er nesten like store som mor sjøl.
Men ho samler dem 'under' sine vinger hver eneste kveld - så godt det lar seg gjøre.

-bildet tatt i "barnerommet" natt til 2.oktober...
 De er heldige som får vokse opp med ei slik hønemor!

Alle sammen har fått være ute i hagen de siste dagene, siden vi har vært heime og drivi med litt forskjellig. Men jammen hadde de flaks, for akkurat da jeg sto og snakka med nabo'n - da slo hønsehauken til!!!
Vi hørte bare ett fryktelig leven, og da jeg snudde meg for å se hva som forgikk - såg vi bare såvidt snurten av hønsehauken.
Nei og nei.  
Alle hønene forsvant som dugg for solen - som det så fint heter.
(sola som vi forøvrig ikke har sett på mange, mange dager)

Men tuppene min hadde søkt tilflukt bakerst og innerst i hønsegården, de.
Alle sammen.
Og alle sammen var vettskremte - men like hele!

Etter hønsehaukens gjestevisitt må de holdes innestengt i hønsegården. De lider ingen nød der, men det er nok litt kjedelig å gå og hakke i grushaugene.

Jeg har hatt fri helg, må vite 
- så Ludde og Ingrid har vært ute om dagen, de også. 

 Ingrid fikk ikke flere kaninbebisser, dessverre. 

Først trodde vi det var fordi ho rett og slett var for gammel, men plutselig kom Lise til å huske at ho hadde blitt advart mot å holde kaniner og høner sammen
Jeg hadde nok engang hørt det, jeg også - men siden mine levde adskilt, tenkte jeg egentlig aldri nøye over det.
 Men altså; Angorakaniner har i utgangspunktet ett svakere immunforsvar enn andre kaniner. Høner og kyllinger kan være bærere av en rekke bakterier og parasitter som kan smitte til kaniner, og føre til infeksjoner som kan være svært alvorlig, spesielt for en angorakanin.
 Voksne kaniner kan være moderat resistente mot slike bakterier, men drektige, unge og gamle er mest utsatt.

Jeg har tenkt så mye på den vesle kaninungen, og ser nå sammenhengen. Den var kanskje frisk i utgangspunktet, men ble utsatt for smitte hver eneste gang jeg kosa med den. Det gjør vondt å tenke på den fremdeles.


Så nå må de leve adskilt, Ingrid og Ludde. Jeg tar ikke sjansen på flere kaninbebisser, nei.

Stripa holder dem gjerne med selskap
Jeg har hatt fri helt siden fredag. 
Jeg har vært heldig med været, kan man si...

Bjørn finner på masse å gjøre hele tida, uansett vær.  Han har fiksa og skifta ut noe råttent treverk på stabburet - 

-og han har stabla ved...


Stripa og Tassen er med på det meste, og de kontrollerer at Bjørn har gjort skikkelig arbeid med vedstablinga.

De har gått tur med M, også de 😉
 

- men bare Tassen og jeg var med da vi gikk Masterunden...


Frøkna spratt oppover bakkene, mens jeg sleit meg fram.
Jeg kjente godt at jeg ikke hadde gått der siden i vår!
Utsikt'n heimatt ;)
Her heime skal det forresten bli forandring...
De fine lønnetrea skal bort!
De er så fine om høsten, men alt lauvet som legger seg på taket...

...det er visst ikke bra 😞

De står visst i vegen for strømledninger også, så jeg forstår at det finns ingen bønn.
Men synd er det.

Jeg har bedrevet tiden med huslige sysler.
Akvariet, f.eks 

Det var på høg tid med en skikkelig opprensk, så jeg kjøpte noen nye planter - og satte igang med slamming og 'ommøblering' på fredagskvelden/natta...


Det er egentlig skikkelig kosearbeid, og fiskene liker å komme til ett nytt sted!

Og du snakker om å komme på nytt sted...
Jeg fant plutselig på at vi skulle reise like til Ål på lørdagskvelden

 Det var ledige billetter til en konsert, og Bjørn syns det var ei grei bursdagsgave - så da slo jeg til.

Vi hadde en kjempefin kveld. The Boys named Sue spilte Johnny Cash-låter. 
En fin hyllest til en gammel helt. 


 Vanligvis sitter jeg med strikketøyet om kvelden, hvis jeg ikke sitter ved rokken. Eller med I'paden...

Men noe har jeg da fått til i løpet av de siste ukene.
Det har bla. blitt sju par pulsvarmere i angora.

Jeg har spinni masse garn, både av hund og angora. Har også blanda inn alpakka, det tror jeg faktisk kan bli veldig bra.
De brune vottene er Nalle og alpakka fra Bromma, 
de lysebrune pulsvarmerne er lundehund og alpakka,
og de kvite er angora-Ludde og alpakka...
Nå gjenstår det bare å feste tråder. Mange tråder.


Bikkjene røyter om dagen.
Tassen han har mista store felt med pels, spesielt på halsen.


Heldigvis, får jeg vel si - hadde jeg liggende noe kvitt garn som jeg spant av Milli en gang, og DET blei en passelig "hals" til Tassen. 

Han skal slippe å fryse, han som har så mange lapphund-venner!

HA EI FIN UKE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar