lørdag 25. november 2017

Blakk black bla bla bla

Vi våkna til ett skikkelig ruskevær onsdagsmorgen.

Sikkert dårlig gjort av meg å ikke gå tur før langt på dag, men jeg blei sittende inne og strikke...

Det kom masse, masse snø!

Vegen ble brøyta både en og to ganger i løpet av dagen, men de skulle absolutt gå i grøfta der det var mest snø.

Stripa fulgte med på runden som vanlig. 



Bjørn var heime og måka snø... 

- jeg blei endelig ferdig med å feste tråder på tre vottepar.
Alle oppskriftene er å finne i Votteboka




Det ene paret skal jeg beholde selv, de to andre blir julegaver.


Torsdag var det arbeidsdag igjen. Det var meldt regn og elendighet, men da jeg kjørte oppover var det  fremdeles kuldegrader.


Nydelig vintervær!
I Gol var det sparkføre i Sentrumsvegen.

Vi har ingen vinduer i butikken, men folk fortalte meg at det regna.
Jeg frykta det værste.
Jeg frykta at snøen ville forsvinne,
 og at det ville bli isete og glatt, trist og svart...

Gleden ble derfor stor da arbeidsdagen var over, og vi kom ut i kald og frisk vinterluft, og snø på trærne!

Det hadde nok vært endel varmere nede i Bergheim, og antagelig hadde det kommet mer nedbør også, men vi har fremdeles snø!


Mamma svarte ikke på telefonen da jeg ringte idag, og da jeg kom ned til Flå - møtte jeg henne ute på sparktur!
Ho hadde måka snø tidligere på dagen, så jeg kom akkurat tidsnok til kaffepausa... 


Jeg har begynt å tenke litt på julebakst.

Jeg tenker relativt ofte på kaker, men ikke så ofte på å bake sjøl. 
Men Snipp kunne jeg virkelig tenke meg å bake en dag, 
slik Snipp som mamma brukte å bake...

Så vi fant fram den store gode, gamle kokeboken!


Det dukka opp to Snipp-oppskrifter.
Det spørs om jeg ikke skal prøve meg på den første, for ho Berit hadde bestandig så veldig god snipp - sa mamma

Den nederste er mammas skrift, og antagelig den oppskrifta ho brukte. Syns det er litt vanskelig når det står "mjøl til passe deig", jeg da 😅



Jeg hadde skrivi opp mange oppskrifter i kokeboka jeg også, men jeg tror ikke jeg var noe særlig til å bake da jeg gikk i 3.kl heller.
Men jeg var ikke så værst til å skrive!

Det dukka opp enda ei interessant oppskrift, skrevet av min lillesøster.
Sjokoladeboller var uten tvil hennes favoritt 😁


Det var koselig å sitte å bla i den gamle boka. Den var stappende full av gode, gamle oppskrifter skrevet med mer eller mindre sirlig håndskrift, i tillegg var det putta inn div hefter fra ukeblader, og reklame for margarin og gudene vet hva...


Fremst i boka sto hovedreglene for ei ansvarlig husmor...

1. Vær sjøl rein, og held alt reint rundt deg.
2. Ha alt i orden når kokinga begynner.
3. Sett alt på plass, det sparer tid
4. Sett maten fram så pent som mulig.
5. Heng alltid opp komfyrringar og krok.
6.Bruk vekt.
7. Ha alltid kvasse knivar.
8. Søles noget ned, tørk det snart opp.
9. La ikke kokekar stå tomme på ovnen.
10. Ta vare på levningar.
11. Ver økonomisk.

SUS OG DUS GJEV TOMME KRUS.


Ja, dette var noget å legge på minnet,
 det var Black Friday og vi skulle på handletur!

Det vart bare en liten tur innom senteret i Flå, for vi gikk inn rett på Bjørnekafèen og spiste middag, og etter det var vi så mette, at vi orka ikke mer.
Mamma kjøpte riktignok 16 sokkepar, og deretter var det stopp på kjøpelysten.

Men noe godt kom det ganske sikkert ut av handleturen...

Tassen er så glad i mommos gamle bamse 💕og jeg tror det er gjensidig


Da jeg kom heim til kvelds, strikka jeg ferdig ett lite sokkepar i angora. Det er så artig med disse enkle oppskriftene, så jeg tror nok det blir flere par. Jeg har ihvertfall spinni opp masse angora.



Ja, det var det.
Den herre Black friday'en gikk meg NESTEN hus forbi...
Imorgen er det arbeidsdag igjen.

2 kommentarer:

  1. Det er fra slike oppskriftsbøker de skikkelig gode kakene kommer fra!

    SvarSlett
    Svar
    1. En liten kulturskatt, rett og slett ☺️

      Slett